Algemene Vergaderingen van Eindhoven en Utrecht de vestigings regeling hebben goedgekeurd en het feit, dat bij de Centrale Banken de voorbereiding van de fusie alle aandacht kreeg op grond van de omstandigheid, dat men in de overtuiging leefde te hande len in de geest van de plaatselijke bank. Van de zijde van de Centrale Bank te Utrecht en de Raiffeisen- Boerenleenbank te Amsterdam is gesteld dat: a. de voorlichting te gering is geweest; op dit punt is verbetering toegezegd; b. de gekozen terminologie in de verschillende publikaties duide lijker omschreven had kunnen worden om precies aan te geven wat werd bedoeld; ook op dit punt is beterschap beloofd. Deze twee punten zullen ongetwijfeld bijdragen tot een betere ver houding tussen de plaatselijke banken en de Centrale Bank te Utrecht voor wat de fusievraagstukken betreft. Voorts is het zo dat in de gesprekken tijdens de Ringvergaderin- gen van de zijde van de Centrale Bank te Utrecht de toezegging is gedaan, dat in de komende tijd ruimschoots overleg met de vertegen woordigers in de Centrale Ringvergadering en met de plaatselijke banken in de Ringvergaderingen zal worden gepleegd. Uit de ge houden Ringvergaderingen zijn bij de Centrale Bank de wensen van de plaatselijke banken inzake de autonomie genoegzaam bekend. Na de vorenbedoelde ruiterlijke bekentenissen en gedane toe zeggingen van de zijde der Centrale Bank is het juist, dat wij als plaatselijke banken de Centrale Bank te Utrecht zonder binding en lastgeving de gelegenheid geven in een open gesprek met de Centrale Bank te Eindhoven te komen tot nadere voorstellen voor de regeling van de autonomie. Hierbij moeten wij wel bedenken dat de autonomie een formeel juridische kant heeft. Deze is in de statuten en het huishoudelijk reglement geregeld. De economische autonomie, waarbij rekening moet worden gehouden met de dwin gend voorgeschreven maatregelen van de Nederlandsche Bank is de andere kant van de medaille. In onze gesprekken moeten wij deze beide facetten van de autonomie duidelijk onderscheiden. Wanneer t.z.t. de ontwerpen voor de statuten, het huishoudelijk reglement en de verdere voorschriften en regelingen gereed zijn, zal er volgens de gedane mededelingen van de zijde van de Cen trale Bank nog voldoende gelegenheid voor de plaatselijke banken zijn om op- en aanmerkingen op de ontwerpen ter tafel te brengen en verdere suggesties te doen. Mocht de Centrale Bank dan toch niet aan de wensen van de plaatselijke banken willen voldoen dan kunnen de plaatselijke banken in een Algemene Vergadering bijeen nog altijd besluiten de ontwerpen te amenderen en zo nodig af te stemmen. Dit democratische recht komt de plaatselijke banken toe en kan zo nodig effectief werken. De plaatselijke banken zijn er niet voor de nieuwe Centrale Bank, maar de nieuwe Centrale Bank komt er voor de plaatselijke banken. Er kan derhalve nimmer een juridisch en/of economisch filialen- systeem ontstaan, mits de plaatselijke banken maar van hun stem recht gebruik maken. Deze procedure komt de Raiffeisenbank 27

Rabobank Bronnenarchief - Notulen & Verslagen

CCRB - Algemene Vergadering (stenografisch verslag), 1913-1972 | 1971 | | pagina 29