Algemene Vergaderingen van Eindhoven en Utrecht de vestigings
regeling hebben goedgekeurd en het feit, dat bij de Centrale
Banken de voorbereiding van de fusie alle aandacht kreeg op grond
van de omstandigheid, dat men in de overtuiging leefde te hande
len in de geest van de plaatselijke bank.
Van de zijde van de Centrale Bank te Utrecht en de Raiffeisen-
Boerenleenbank te Amsterdam is gesteld dat:
a. de voorlichting te gering is geweest; op dit punt is verbetering
toegezegd;
b. de gekozen terminologie in de verschillende publikaties duide
lijker omschreven had kunnen worden om precies aan te geven
wat werd bedoeld; ook op dit punt is beterschap beloofd.
Deze twee punten zullen ongetwijfeld bijdragen tot een betere ver
houding tussen de plaatselijke banken en de Centrale Bank te
Utrecht voor wat de fusievraagstukken betreft.
Voorts is het zo dat in de gesprekken tijdens de Ringvergaderin-
gen van de zijde van de Centrale Bank te Utrecht de toezegging is
gedaan, dat in de komende tijd ruimschoots overleg met de vertegen
woordigers in de Centrale Ringvergadering en met de plaatselijke
banken in de Ringvergaderingen zal worden gepleegd. Uit de ge
houden Ringvergaderingen zijn bij de Centrale Bank de wensen van
de plaatselijke banken inzake de autonomie genoegzaam bekend.
Na de vorenbedoelde ruiterlijke bekentenissen en gedane toe
zeggingen van de zijde der Centrale Bank is het juist, dat wij als
plaatselijke banken de Centrale Bank te Utrecht zonder binding en
lastgeving de gelegenheid geven in een open gesprek met de
Centrale Bank te Eindhoven te komen tot nadere voorstellen voor
de regeling van de autonomie. Hierbij moeten wij wel bedenken dat
de autonomie een formeel juridische kant heeft. Deze is in de
statuten en het huishoudelijk reglement geregeld. De economische
autonomie, waarbij rekening moet worden gehouden met de dwin
gend voorgeschreven maatregelen van de Nederlandsche Bank is
de andere kant van de medaille. In onze gesprekken moeten wij
deze beide facetten van de autonomie duidelijk onderscheiden.
Wanneer t.z.t. de ontwerpen voor de statuten, het huishoudelijk
reglement en de verdere voorschriften en regelingen gereed zijn,
zal er volgens de gedane mededelingen van de zijde van de Cen
trale Bank nog voldoende gelegenheid voor de plaatselijke banken
zijn om op- en aanmerkingen op de ontwerpen ter tafel te brengen
en verdere suggesties te doen. Mocht de Centrale Bank dan toch
niet aan de wensen van de plaatselijke banken willen voldoen dan
kunnen de plaatselijke banken in een Algemene Vergadering
bijeen nog altijd besluiten de ontwerpen te amenderen en zo
nodig af te stemmen. Dit democratische recht komt de plaatselijke
banken toe en kan zo nodig effectief werken.
De plaatselijke banken zijn er niet voor de nieuwe Centrale Bank,
maar de nieuwe Centrale Bank komt er voor de plaatselijke banken.
Er kan derhalve nimmer een juridisch en/of economisch filialen-
systeem ontstaan, mits de plaatselijke banken maar van hun stem
recht gebruik maken. Deze procedure komt de Raiffeisenbank
27