moeid (zie artikel 54 lid 1 sub I);
c. voorstellen aan de Algemene Vergade
ring tot schorsing of ontslag van leden van
de Hoofddirectie (zie artikel 54 lid 1 sub q);
d. het vaststellen van vacatiegelden en on
kostenvergoedingen voor de leden van de
Centrale Kringvergadering (zie artikel 54
lid 1 sub t);
e. het bepalen van het aantal leden van de
Hoofddirectie (zie artikel 65 lid 1
- artikel 65 lid 2:
a. de Raad van Toezicht benoemt de leden
van de Hoofddirectie op aanbeveling van
de Raad van Beheer (zie ook overgangsbe
paling sub b);
b. de Raad van Toezicht wijst op aanbeve
ling van de Raad van Beheer een voorzitter
en twee plaatsvervangende voorzitters van
de Hoofddirectie aan.
- artikel 69 lid 5 en lid 6: de Raad van Toe
zicht onderzoekt de jaarstukken en maakt
van zijn bevindingen een proces-verbaal
op;
- artikel 72: de Raad van Toezicht kan fun
geren als bindend adviseur bij geschillen
tussen twee of meer leden van de Centrale
Bank;
- overgangsbepaling sub b: zolang het nieu
we Rechtspersonenrecht nog niet in wer
king is getreden benoemt de Algemene
Vergadering de leden van de Hoofddirec
tie uit een door de Raad van Toezicht, na
aanbeveling van de Raad van Beheer, op
te maken voordracht;
- artikel 7 lid 2 sub c huishoudelijk reglement:
de jaarlijkse vaststelling door de Raad van
Beheer van de vergoeding voor inspectie
werkzaamheden ten behoeve van de leden
behoeft de goedkeuring van de Raad van
Toezicht;
- artikel 12 huishoudelijk reglement: de Raad
van Toezicht doet zich voor het onderzoek
van de jaarstukken bijstaan door de externe
accountant van de Centrale Bank;
Artikel 53
Artikel 53 bepaalt, dat de Raad van Beheer en
de Hoofddirectie de Centrale Bank besturen.
Derhalve zijn de bestuurstaken en de be
stuursbevoegdheden verdeeld over twee or
ganen.
Deze verdeling is geschied, omdat er bij een
grote centrale coöperatie als de Centrale
Bank bestuurstaken en bestuursbevoegdhe
den bestaan, die om praktische redenen niet
door één bestuursorgaan, het Bestuur in tra
ditionele zin, kunnen worden uitgeoefend.
Van zulk een Bestuur kan niet worden ge
vergd elke dag bestuursdaden te verrichten.
En toch moet dagelijks in naam van de Cen
trale Bank kunnen worden gehandeld, anders
zou de bedrijfsvoering bij de Centrale Bank,
zoals deze in het belang van de plaatselijke
banken nodig is, onmogelijk zijn. Bij deze be
drijfsvoering moet de nodige slagvaardigheid
kunnen worden betracht bij het nemen van be
slissingen, waarbij meer en meer rekening
moet worden gehouden met snelle wisselin
gen in de conjunctuur en met de dynamische
ontwikkeling in de aktiviteiten van de plaat
selijke banken.
Uitgangspunt voor de verdeling over de twee
organen van de taken en bevoegdheden op
bestuursgebied is, dat de Raad van Beheer
onder meer bevoegd is tot het stellen van al
gemene regels van bancaire aard en het ge
ven van richtlijnen terzake van het besturen
54