moeid (zie artikel 54 lid 1 sub I); c. voorstellen aan de Algemene Vergade ring tot schorsing of ontslag van leden van de Hoofddirectie (zie artikel 54 lid 1 sub q); d. het vaststellen van vacatiegelden en on kostenvergoedingen voor de leden van de Centrale Kringvergadering (zie artikel 54 lid 1 sub t); e. het bepalen van het aantal leden van de Hoofddirectie (zie artikel 65 lid 1 - artikel 65 lid 2: a. de Raad van Toezicht benoemt de leden van de Hoofddirectie op aanbeveling van de Raad van Beheer (zie ook overgangsbe paling sub b); b. de Raad van Toezicht wijst op aanbeve ling van de Raad van Beheer een voorzitter en twee plaatsvervangende voorzitters van de Hoofddirectie aan. - artikel 69 lid 5 en lid 6: de Raad van Toe zicht onderzoekt de jaarstukken en maakt van zijn bevindingen een proces-verbaal op; - artikel 72: de Raad van Toezicht kan fun geren als bindend adviseur bij geschillen tussen twee of meer leden van de Centrale Bank; - overgangsbepaling sub b: zolang het nieu we Rechtspersonenrecht nog niet in wer king is getreden benoemt de Algemene Vergadering de leden van de Hoofddirec tie uit een door de Raad van Toezicht, na aanbeveling van de Raad van Beheer, op te maken voordracht; - artikel 7 lid 2 sub c huishoudelijk reglement: de jaarlijkse vaststelling door de Raad van Beheer van de vergoeding voor inspectie werkzaamheden ten behoeve van de leden behoeft de goedkeuring van de Raad van Toezicht; - artikel 12 huishoudelijk reglement: de Raad van Toezicht doet zich voor het onderzoek van de jaarstukken bijstaan door de externe accountant van de Centrale Bank; Artikel 53 Artikel 53 bepaalt, dat de Raad van Beheer en de Hoofddirectie de Centrale Bank besturen. Derhalve zijn de bestuurstaken en de be stuursbevoegdheden verdeeld over twee or ganen. Deze verdeling is geschied, omdat er bij een grote centrale coöperatie als de Centrale Bank bestuurstaken en bestuursbevoegdhe den bestaan, die om praktische redenen niet door één bestuursorgaan, het Bestuur in tra ditionele zin, kunnen worden uitgeoefend. Van zulk een Bestuur kan niet worden ge vergd elke dag bestuursdaden te verrichten. En toch moet dagelijks in naam van de Cen trale Bank kunnen worden gehandeld, anders zou de bedrijfsvoering bij de Centrale Bank, zoals deze in het belang van de plaatselijke banken nodig is, onmogelijk zijn. Bij deze be drijfsvoering moet de nodige slagvaardigheid kunnen worden betracht bij het nemen van be slissingen, waarbij meer en meer rekening moet worden gehouden met snelle wisselin gen in de conjunctuur en met de dynamische ontwikkeling in de aktiviteiten van de plaat selijke banken. Uitgangspunt voor de verdeling over de twee organen van de taken en bevoegdheden op bestuursgebied is, dat de Raad van Beheer onder meer bevoegd is tot het stellen van al gemene regels van bancaire aard en het ge ven van richtlijnen terzake van het besturen 54

Rabobank Bronnenarchief - Notulen & Verslagen

CCB - Algemene Vergadering (stenografisch verslag), 1902-1972 | 1972 | | pagina 54