ring tenminste viermaal per jaar bijeenkomen. Dit staat niet met zoveel worden in artikel 27 van de statuten, maar volgt uit artikel 2 lid 2 van het Reglement voor de Centrale Kring vergadering en uit artikel 3 van het Reglement voor de Kringen. Daaruit blijkt dat de Kringen tenminste tweemaal per jaar bijeenkomen, in voor- en najaar en dat zowel vóór als na ieder van deze kringvergaderingen de Centrale Kringvergadering bijeenkomt. Hiermede is voor de Centrale Kringvergade ring een vergadersysteem gegeven, dat alle mogelijkheden biedt om het overleg binnen de gehele organisatie volledig tot zijn recht te laten komen. De functie van voorzitter van de Centrale Ringvergadering wordt volgens artikel 32 door de voorzitter van de Raad van Toezicht ver vuld. De adviserende functie van de Centrale Kringvergadering en de toezichthoudende functie van de Raad van Toezicht hebben vol doende verwantschap met elkaar om het voor zitterschap aan de voorzitter van de Raad van Toezicht op te dragen. Artikel 35 Bij artikel 18 is reeds opgemerkt, dat de Krin gen geen orgaan van de Centrale Bank zijn. Zij vormen echter een zo belangrijk element in de opbouw van het geheel in de organisatie, dat de statuten er terecht uitgebreide aan dacht aan schenken. De overlegstructuur, in de vorm die de aan gesloten banken al jaren kennen en die ook in deze statuten is neergelegd, zou zonder de Kringen ondenkbaar zijn. Met name de Cen trale Kringvergadering zou zonder de Kringen niet als overleg- en meningsvormingsorgaan kunnen fungeren. De Kringen hebben dan ook niet in de laatste plaats een functie als onderbouw van de Cen trale Kringvergadering. Deze laatste wordt immers (zie artikel 26 lid 1gevormd uit de besturen van de Kringen, welke besturen door de Kringvergaderingen worden gekozen (ar tikel 39 lid IDe leden van de Centrale Kring vergadering zullen, ook al stemmen zonder last of ruggespraak (zie artikel 30 lid 2), bij de beraadslagingen of stemmingen in de Cen trale Kringvergadering natuurlijk uiting kun nen geven aan hetgeen er in hun Kring leeft en hoe men daar denkt. Omgekeerd zullen zij na een Centrale Kringvergadering aan hun Kring kunnen vertellen wat er besloten is en welke meningen in de vergadering naar voren gekomen zijn. Artikel 39 lid 4 van de statuten bepaalt dan ook terecht, dat de Centrale Kringleden aan hun eigen Kring verslag moe ten uitbrengen. Van dezelfde gedachte - het bevorderen voor overleg en communicatie - gaat artikel 8 van het Reglement voor de Cen trale Kringvergadering uit, dat bepaalt dat aan alle aangesloten banken zo spoedig mogelijk een verslag van de Centrale Kringvergadering wordt toegezonden. Natuurlijk wordt de wisselwerking tussen de Centrale Kringen en Kringen zeer bevorderd doordat zowel de voorjaars- als de najaars vergaderingen telkens worden voorafgegaan en gevolgd door een Centrale Kringvergade ring. Uit het bovenstaande blijkt dat de functie van de Kring als onderbouw van de Centrale Kring niet alleen een formele zaak is, maar een wezenlijke inhoud heeft, want de Kringen worden daardoor nauw bij het overleg en de menigsvorming betrokken. Naast deze functie moet op een aantal ande- 51

Rabobank Bronnenarchief - Notulen & Verslagen

CCB - Algemene Vergadering (stenografisch verslag), 1902-1972 | 1972 | | pagina 51