bij de kwestie rond de werkgebieden betrok
ken zijn en daarna zal de Raad van Beheer in
het geschil beslissen. Dat betekent, dat als
dan de Raad van Beheer bevoegd is aan een
(de) betrokken bank(en) de verplichting op te
leggen tot wijziging van haar werkgebied.
Van deze beslissing staat beroep open bij de
Raad van Toezicht. Is de beslissing van de
Raad van Beheer onherroepelijk geworden,
dan zal de desbetreffende plaatselijke bank
gehouden zijn daaraan uitvoering te geven
door de omschrijving van haar werkgebied in
haar huishoudelijk reglement dienovereen
komstig te wijzigen.
Wat betreft de toepassing van de regeling om
een geschil over een werkgebied op te los
sen, wordt er van uitgegaan, dat de betrok
kenen op lokaal niveau zich van hun verant
woordelijkheid bewust zijn en dat daarom als
regel door de partijen zelf een redelijke op
lossing bereikt zal worden.
Mochten echter Kringbesturen of in een later
stadium de Raad van Beheer dan wel de Raad
van Toezicht bij een geschil omtrent een werk
gebied betrokken worden, dan is van die zijde
een voorzichtige en evenwichtige benadering
van de daarbij optredende problematiek ge
boden. Juist omdat hier zeer gevoelige kwes
ties aan de orde kunnen komen, kan overwo
gen worden de hier bedoelde procedure om
tot een oplossing van geschillen over werk
gebieden te geraken, niet terstond na de in
voering van deze statuten daadwerkelijk toe
te passen, maar gedurende een overgangspe
riode de oplossing uitsluitend te blijven zoe
ken langs de weg van overleg.
Artikel 16 lid 2 onder b
Aan het uittreegeld, dat de Raad van Beheer
kan vaststellen, is een maximum gesteld van
Zz% van het balanstotaal. Het uittreegeld mag
nooit hoger zijn, maar de Raad van Beheer
heeft de vrijheid het op een lager bedrag
vast te stellen.
Er zij voorts op gewezen, dat de wet bepaalt,
dat een uittreegeld niet te hoog mag zijn. Een
bank, die het haar opgelegde uittreegeld te
hoog acht, kan zich tot de Rechter wenden
met het verzoek het bedrag van het opgeleg
de uittreegeld te verlagen. Of in een bepaald
geval het uittreegeld te hoog is, maakt de
Rechter uit.
Er zijn diverse uitspraken bekend, waarbij
de Rechter het uittreegeld heeft gematigd.
Artikel 18
Dit artikel handelt over de organisatorische
opbouw van de Centrale Bank. De organen
van de Centrale Bank worden in lid 1 ge
noemd. Daaronder staan niet de Kringen, die
dus geen orgaan zijn.
Wel worden de Kringen in lid 2 vermeld. Dit is
gedaan, omdat de Kringen de onderbouw
vormen van de Centrale Kringvergadering (zie
art. 26 lid 1en omdat zij onder meer een be
langrijke rol vervullen in de overlegstructuur
met de aangesloten banken (zie artikel 13 en
4 van het reglement van de Kringen).
In de statuten worden de organen nader be
schreven. Daarbij is gestreefd naar een even
wichtige verdeling van taken en bevoegdhe
den over de verschillende organen.
47