bij de kwestie rond de werkgebieden betrok ken zijn en daarna zal de Raad van Beheer in het geschil beslissen. Dat betekent, dat als dan de Raad van Beheer bevoegd is aan een (de) betrokken bank(en) de verplichting op te leggen tot wijziging van haar werkgebied. Van deze beslissing staat beroep open bij de Raad van Toezicht. Is de beslissing van de Raad van Beheer onherroepelijk geworden, dan zal de desbetreffende plaatselijke bank gehouden zijn daaraan uitvoering te geven door de omschrijving van haar werkgebied in haar huishoudelijk reglement dienovereen komstig te wijzigen. Wat betreft de toepassing van de regeling om een geschil over een werkgebied op te los sen, wordt er van uitgegaan, dat de betrok kenen op lokaal niveau zich van hun verant woordelijkheid bewust zijn en dat daarom als regel door de partijen zelf een redelijke op lossing bereikt zal worden. Mochten echter Kringbesturen of in een later stadium de Raad van Beheer dan wel de Raad van Toezicht bij een geschil omtrent een werk gebied betrokken worden, dan is van die zijde een voorzichtige en evenwichtige benadering van de daarbij optredende problematiek ge boden. Juist omdat hier zeer gevoelige kwes ties aan de orde kunnen komen, kan overwo gen worden de hier bedoelde procedure om tot een oplossing van geschillen over werk gebieden te geraken, niet terstond na de in voering van deze statuten daadwerkelijk toe te passen, maar gedurende een overgangspe riode de oplossing uitsluitend te blijven zoe ken langs de weg van overleg. Artikel 16 lid 2 onder b Aan het uittreegeld, dat de Raad van Beheer kan vaststellen, is een maximum gesteld van Zz% van het balanstotaal. Het uittreegeld mag nooit hoger zijn, maar de Raad van Beheer heeft de vrijheid het op een lager bedrag vast te stellen. Er zij voorts op gewezen, dat de wet bepaalt, dat een uittreegeld niet te hoog mag zijn. Een bank, die het haar opgelegde uittreegeld te hoog acht, kan zich tot de Rechter wenden met het verzoek het bedrag van het opgeleg de uittreegeld te verlagen. Of in een bepaald geval het uittreegeld te hoog is, maakt de Rechter uit. Er zijn diverse uitspraken bekend, waarbij de Rechter het uittreegeld heeft gematigd. Artikel 18 Dit artikel handelt over de organisatorische opbouw van de Centrale Bank. De organen van de Centrale Bank worden in lid 1 ge noemd. Daaronder staan niet de Kringen, die dus geen orgaan zijn. Wel worden de Kringen in lid 2 vermeld. Dit is gedaan, omdat de Kringen de onderbouw vormen van de Centrale Kringvergadering (zie art. 26 lid 1en omdat zij onder meer een be langrijke rol vervullen in de overlegstructuur met de aangesloten banken (zie artikel 13 en 4 van het reglement van de Kringen). In de statuten worden de organen nader be schreven. Daarbij is gestreefd naar een even wichtige verdeling van taken en bevoegdhe den over de verschillende organen. 47

Rabobank Bronnenarchief - Notulen & Verslagen

CCB - Algemene Vergadering (stenografisch verslag), 1902-1972 | 1972 | | pagina 47