voor zich voor het door hen gevoerde beleid verantwoording schuldig aan de Algemene Vergadering. De leden van deze colleges kun nen door de Algemene Vergadering worden geschorst of ontslagen.' Artikel 54 (toelichting) In de bestaande toelichting op artikel 54 na de eerste volzin wordt op de pagina tegen over bladzijde 14 het volgende ingevoegd: 'Artikel 54 lid 1 sub a: Deze bepaling moet uitsluitend worden gezien binnen het kader van de verdeling van de be stuurlijke taken tussen de Raad van Beheer en de Hoofddirectie. De formulering is bewust ruim gekozen: "alle aangelegenheden"zon der uitzondering, behalve die welke van admi nistratieve en huishoudelijke aard zijn. De Raad van Beheer heeft daarbij de statu taire beperkingen in acht te nemen. Men zie onder meer letter b van dit artikel. Artikel 54 lid Isub c; Bij de woorden "in geval van minder juist be heer bij een lid" moet gedacht worden aan ernstige fraudegevallen en aan grote verliezen door een onjuist kredietbeleid van bestuur of directie van een lid.' Artikel 61 (toelichting) In de bestaande toelichting op artikel 61 na de eerste volzin wordt het volgende inge voegd: 'Deze methode van bevoegdheidsverdeling is wel overwogen toegepast, omdat zij het best met de aard van deze beide bestuursorganen overeenstemt. In de toelichting op artikel 53, die ook voor het goed verstaan van het onderhavige artikel van groot belang is, werd er opgewezen, dat de Raad van Beheer zijn taak met name vindt in het geven van algemene regels en richtlij nen, terwijl de Hoofddirectie bevoegd is op het terrein van bankzaken, beheersdaden en de uitvoering van besluiten van Algemene Vergadering en Raad van Beheer. Het is juist in het licht hiervan verantwoord ge weest in de statuten een limitatieve opsom ming te geven van de taken en bevoegdhe den van de Raad van Beheer en de overige taken en bevoegdheden aan de Hoofddirectie over te laten. Het zou immers welhaast on mogelijk zijn alle taken en taakjes van de Hoofddirectie uitputtend op te sommen, want de bedoelde bankzaken, beheersdaden en uitvoering omvatten daarvoor een te uitge breid en te gevarieerd aantal handelingen. Wel was het noodzakelijk de limitatieve op somming van de taken van de Raad van Be heer met grote zorg vast te stellen. Eenerzijds moest deze opsomming niet te eng zijn, an derzijds moet men ook bedenken, dat een li mitatieve opsomming zo uitvoerig kan zijn, dat daarnaast voor anderen weinig overblijft. Dat de taken en bevoegdheden van de Raad van Beheer, anders dan die van de Hoofddirectie limitatief zijn opgesomd, zegt dus niet alles over de werkelijke inhoud. Daarvoor moet men naar artikel 54 kijken. Dan zal opvallen, dat verscheidene bepalingen van artikel 54 zodanig ruim omschreven taken en bevoegd heden aan de Raad van Beheer toekennen, dat er geen enkele vrees behoeft te bestaan, dat dit orgaan niet voldoende voor haar func tie zou zijn toegerust (zie met name artikel 119

Rabobank Bronnenarchief - Notulen & Verslagen

CCB - Algemene Vergadering (stenografisch verslag), 1902-1972 | 1972 | | pagina 119